مراقبت های بعد از کراتین

مراقبت های بعد از کراتین

اگر شما قصد انجام خدمات کراتینه یا لاین های احیای مو اصفهان را دارید، باید بدانید که 50 درصد کار با کراتین کار شما و 50 درصد مابقی بستگی به مراقبت ها یا به اصطلاح هوم کرهایی که توسط شما باید انجام شود دارد . بنابر این رعایت یک سری موارد و مراقبت ها می تواند هم سلامت موهایتان را تضمین کند و هم باعث حفظ و تداوم کراتینه یا لاین درمانی شما شود.

به طور خلاصه این مراقبت ها شامل موارد زیر می شود:

استفاده از شامپو و ماسک های مخصوص و فری سولفات

خشک کردن مو با باد ملایم سشوار بدون براشینگ

استفاده از روغن آرگان برای ساقه مو

عدم استفاده از اتو یا برس های حرارتی

عدم استفاده از برس فلزی و استفاده از برس های چوبی یا پلاستیکی

انجام ندادن ویو یا بافت های آفریقایی

استفاده از کلاه هنگام ورود به استخر یا دریا

و در صورت استفاده از رنگ، از رنگ و اکسیدان فاقد آمونیاک استفاده کنید

استفاده از شامپو های فری سولفات

شامپو های مخصوصی که بعد از کار کراتینه باید از آن استفاده کنید، حتما باید فاقد سدیم و سولفات باشند. علت این موضوع خاصیت پاک کنندگی و شویندگی این مواد ها است. سدیم و سولفات می تواند با خاصیتی که دارد در اثر استفاده مداوم باعث کم شدن ماندگاری کراتینه یا لاین احیایی شما شوند. بنابر این حتما از شامپو های فاقد سولفات استفاده کنید تا دوام کراتینه خود را بیشتر کنید.

به علت ضعیف تر بودن قدرت پاک کنندگی این شامپو ها در مقابل سایر محصولات روزانه، ممکن است چربی در کف سر و قسمت ریشه مو جمع شود و تجمع چربی می تواند ریشه را ضعیف کند و ریزش مو ایجاد شود . اگر کف سر چربی دارید بسته به تعداد دفعات حمام خود و در کنار شامپو های فری سولفات، هفته ای یک الی دو بار از شامپوی معمولی برای شست و شوی ریشه موی خود استفاده کنید و سریع آبکشی کنید.

بیشتر بخوانید :  انتخاب شامپو برای موهای کراتین شده

نحوه استفاده از شامپو

با توجه به ساختار مو، ساقه مواد مغذی خود را از ریشه دریافت می کند. بنابر ساقه مو چرب نمی شود و این ریشه هست که با دریافت چربی و مواد مغذی، چرب می شود. پس هنگام شامپو زدن فقط کف سر و ریشه خود را بشورید. کف حاصل از شست و شوی ریشه برای ساقه مو کافی است و نیازی نیست جداگانه ساقه را شامپو بزنید. ولی نحوه شست و شوی ریشه مو بسیار مهم است.

برای این منظور شما ابتدا مقدار مناسبی از شامپو را روی دستتان بریزید و با کمی آب ترکیب کنید . دقت کنید شامپو را مستقیم روی مو نریزید. سپس دستتان را خوب به هم بمالید تا کف ایجاد شود و ریشه موهایتان را بدون اینکه چنگ بزنید از سمت پیشانی به عقب، آرام ماساژ دهید. همه جای کف سرتان را خوب و کامل بشورید حتی اگر لازم بود چندبار از شامپو استفاده کنید و اصلا موهایتان را از ساقه به سمت بالا جمع نکنید.

استفاده از ماسک های فری سولفات

هدف از ماسک زدن رساندن چربی و مواد مغذی بیشتر به ساقه مو هست . بنابر این ماسک ها به علت دارا بودن چربی نباید با ریشه مو برخورد داشته باشد وگرنه باعث تجمع در کف سر می شود و ریزش مو ایجاد می کند.

نحوه استفاده از ماسک مو

نحوه استفاده از ماسک مو فری سولفات بدین گونه است که مقدار مناسبی از ماسک را به ساقه مو می زنید و به آرامی از بالا به پایین به حالت طناب کشی ماساژ می دهید. اصلا ساقه مو را به سمت بالا جمع نکنید یا به حالت مالشی بین دو دستتان سعی نکنید ماساژ دهید که در این صورت نتیجه فقط آسیب به بافت مو است.

بعد از اینکه ماسک مو را خوب ماساژ دادید، یک مکث 3 الی 4 دقیقه ای کافی است سپس آبکشی انجام دهید. آبکشی این مواد باید به گونه ای باشد که مقداری از لیزی ماسک در مو بماند. یعنی به طور کامل ماسک مو را نشویید. این مقدار مانده بعد از آبکشی، در مرحله سشوار کشی به خورد تار مو می رود  و با گرمای سشوار کاملا فیکس می شود.

سشوار و اتو بعد از کراتین

زمانی که موهای شما کراتین شده دیگر مجاز به استفاده از اتو مو، برس حرارتی یا براشینگ کردن نیستید. اما این به معنی استفاده نکردن از سشوار نیست و اتفاقا شما باید بعد از هر حمام به طور کامل با باد ملایم سشوار موهای خود را کاملا خشک کنید .

مواد کراتینه به شدت گرما دوست هستند و شما با هر بار سشوار کشی بعد از کراتین، مواد را مجدد فعال می کنید. از این گذشته یک سری آسیب های مو مثل موخوره و خشک شدن می تواند به خاطر عدم سشوار کشی ایجاد شود. فلس های موی ما دقیقا مثل فلس های ماهی، لایه به لایه روی هم افتاده است .زمانی که مو خیس است این فلس ها نرم می شود و از هم فاصله می گیرد. و ما با ماسک مو زدن داخل این فلس ها مواد مغذی وارد می کنیم.

زمانی که بعد از حمام موهای خود را خیس بالا جمع می کنید تا خود به خود خشک شود، سر این فلس ها حالت شکستگی ایجاد می شود و آسیب می بیند. زمانی که در این حالت مو خشک می شود ، به مرور این شکستگی ها تبدیل به موخوره می شود. زمانی که کوتیکول مو باز می ماند، آلودگی محیط به راحتی می تواند بین این فلس ها نفوذ پیدا کند و با نفوذ آن ها، مواد مغذی کم کم خارج می شود  و به همین علت ساقه مو حالت خشک شده ، دمیج و پر از موخوره دیده می شود.

ما برای اینکه این فلس هارا ببندیم و از آسیب مو جلوگیری کنیم باید سشوار کشی اصولی انجام دهیم. به این صورت که شما باید از بالا به پایین با حرارت ملایم سشوار و با مقداری فاصله از تار مو ، سشوار کشی را انجام دهید. علت اینکه باید از بالا به پایین سشوار کشی کنید این است که با این کار کوتیکول های باز شده مو را می بندیم و در نتیجه مواد مغذی یا کراتین و پروتئین بوتاکس انجام شده را فیکس مو می کنیم.

حال اگر این سشوار کشی برعکس انجام شود، یعنی از پایین به بالا باشد چه اتفاقی می افتد ؟ در این صورت ما داریم فلس های باز شده مو را به همان صورت خشک میکنیم که حاصل این کار، پف و وز شدن مو و خارج شدن مواد کراتینه و مغذی از کوتیکول مو است.

روغن آرگان

روغن آرگان برای احیای بیشتر و ترمیم بافت های آسیب دیده استفاده می شود که باید روی موی نم دار زده شود. زمانی که بعد از حمام سشوار کشی را شروع می کنید هر موقع که تقریبا نم موهایتان به 20 درصد رسید، روغن آرگان را به ساقه مو و مشابه ماسک زدن به موها بزنید. دقت کنید که به ریشه مو نرسد تا باعث تجمع چربی و ریزش در کف سر نشوید. سپس ادامه سشوار کشی را انجام دهید تا جایی که کاملا موهایتان خشک شود.

اگر موی دکلره شده دارید و آسیب زیادی دارد، روغن آرگان را حتما استفاده کنید. در ضمن بدانید روغن آرگان اصل، در صورت استفاده ی به اندازه از آن، باید به طور کامل با باد سشوار جذب مو شود و هیچ چربی روی مو ندهد.

استخر و دریا

همانطور که گفته شد یک سری مواد هستند که می تواند باعث پاک شدن و کم کردن دوام کراتین شوند. مثل سولفات، سدیم یا نمک و کلر . بنابراین نمک دریا و کلر موجود در استخر ها برای موی کراتین شده مناسب نیست. ولی شما می توانید با رعایت یک سری نکات استخر و دریا هم بروید.

قبل از ورود حتما به موهایتان روغن هایی مثل بادام ، فندق ، نارگیل و … بزنید و خوب با کلاه مخصوص کاور کنید تا حدالامکان از ورود کلر یا نمک به موهایتان جلوگیری شود . پس از آن هم دوش بگیرید و مطابق موارد قبل از شامپو و ماسک فری سولفات استفاده کنید و موهایتان را خشک کنید.

رنگ و دکلره

بعد از کراتینه بهتر است اصلا سمت دکلره نروید تا مجدد بافت موهایتان آسیب نبیند. اما اگر خواستید کار رنگ انجام دهید حداقل 10 روز بعد و با رنگ و اکسیدان فاقد آمونیاک انجام شود. اگر شما برای ترمیم رنگ ریشه مداوم این کار را انجام می دهید این نکته را رعایت کنید که فقط قسمت ریشه در آمده را رنگ بذارید تا هر بار روی کراتین شما را نگیرد و دوام کار پایین نیاید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *